Nooit oud oud worden

We willen allemaal oud worden, maar liefst toch niet ouder worden ...

Aan het afremmen van het verouderingsproces wordt zeer veel geld gespendeerd. Schoonheidsbehandelingen en dure kuren hebben vaak dit doel en zijn zeer gegeerd. Er is heel wat onderzoek naar gedaan en ook heel wat over geschreven. Wat zouden wij het best kunnen doen tegen veroudering?

Enkele tips die bereikbaar zijn voor praktisch elk mens.

Verouderen heeft met zekerheid te maken met drie belangrijke factoren:

  1. Dehydratatie
  2. Gebrek aan beweging
  3. Ontsteking

Een opmerking vooraf: preventie is altijd het beste. Je moet niet wachten tot je 85 bent om jezelf extra te verzorgen. Hoe eerder je begint, hoe beter. Omdat het verouderingsproces al begint bij volwassenheid, na de puberteit. Ze zeggen wel eens, vanaf het moment dat je geboren wordt, maar dat weet ik toch niet zo zeker.Gezond leven en jezelf verzorgen heeft wel degelijk zin. Maar wat is dan belangrijk om te doen?

Dehydratatie is een opmerkelijk fenomeen in het leven van een mens. Een baby is het meest of het best gehydrateerd. Bij een baby is het moeilijk om een plooi te maken in de huid. De huid heeft een opmerkelijke elasticiteit en is dus zeer goed gehydrateerd. Naarmate een mens ouder wordt, raakt hij meer en meer gedehydrateerd. Bij een baby kan het vochtpercentage wel 75 % zijn. Bij een doorsnee volwassene is dat tussen 55 en 65 %. Bij het ouder worden vermindert dat steeds meer.

Een mens wordt kleiner en kleiner en verrimpelt. Zoals een appel in een fruitkom. Het klinkt negatief, maar het is wel zo.

water drinken remt het ouder worden

Als dan amper of geen water gedronken wordt, versterkt dit natuurlijk het dehydratatieproces door het ouder worden zelf nog meer. We hoeven niet te wachten op een kritische situatie ( orthostatische hypotensie of verwardheid bijvoorbeeld ) om extra water te drinken.

Elke dag anderhalve liter water drinken is de boodschap. Vanaf je veertigste :)

Haalbaar en betaalbaar.

Tweede advies tegen veroudering is blijven bewegen. Rust roest zegt men wel. Dit toepassen is vaak meer waard dan vele medicijnen.

Verouderen is bijna synoniem met immobieler worden. Immobiliteit is een versnelling van veroudering. Wij zijn gemaakt om te bewegen. Blijven bewegen is echt van belang. Vooral in de winterperiode is dit toch wel een uitdaging om regelmatig naar buiten te gaan.

Wandelen en fietsen zijn heel bereikbare en gezonde manieren om in beweging te blijven. Dit is meestal niet belastend voor verzwakte gewrichten. Zwemmen hoort ook in dit rijtje thuis.
Om een regelmaat te houden van bijvoorbeeld een uur per dag kan het een hulp zijn af te spreken met vrienden of familie die met je meewandelen of meedoen. Ofwel je wandeling koppelen aan een nuttig doel. Bijvoorbeeld boodschappen doen of iemand bezoeken. Op die manier verplicht je jezelf, ook al heb je dag geen zin. Bewust goed ademen is dan van belang omdat de hersenen hier bijzonder goed bij varen. In feite heel ons organisme.

meer vitaliteit door elke dag te bewegen

Een derde advies is ontsteking tegengaan. Ouder worden betekent bijna per definitie kampen met chronische ontsteking. Ontsteking is niet hetzelfde als infectie. Bij infectie gaat het om een ontsteking veroorzaakt door een micro-organisme, een virus of een bacterie, een schimmel of een parasiet. Maar hier gaat het om bepaalde vormen van degeneratie, van slijtage die irritatie of ontsteking veroorzaken.

Wat zou je kunnen doen om deze chronische ontsteking te verminderen of enigszins tegen te houden? Curcuma is een plantaardig middel dat hier een grote rol kan spelen. Wat doet dat product?

Het gele poeder wordt verkregen door de wortels van deze plant die in India groeit te malen tot fijn poeder dat in capsules wordt gedaan. De opname van Curcuma in het lichaam wordt beduidend beter door er zwarte peper bij te voegen. Bij Recelin Curcuma van Fytobell is dit het geval. Dit plantaardig middel heeft speciale eigenschappen. Het heeft een gunstig effect op de spijsvertering, maar het werkt wellicht nog meer als ontstekingsremmend middel. Het heeft een sterke antioxidatieve invloed op de weefsels. En is daardoor ook een rem op de veroudering van de cellen. Hoeveel moet je innemen van Recelin Curcuma? Twee à drie per dag. Hoelang? Bijvoorbeeld drie maanden en dan één maand stoppen. En dan weer opnieuw. Het heeft eveneens een sterke invloed op spieren en gewrichten. Hetgeen aantoont dat Curcuma veroudering afremt.

Naast die drie aspecten die invloed hebben op veroudering is de mentale instelling heel bepalend. Hoe we denken. Hoe we ons gedragen. Hoe we omgaan met de leeftijd.

Er zijn mensen die zich al oud gedragen en oud zijn als ze nog maar 50 zijn. En er zijn tachtigers die zó vitaal zijn dat ze er jong uitzien en zich in hun hoofd voelen als ze vijftig zijn.

Natuurlijk remt dit alles niet het aantal jaren, die kun je niet tegenhouden. Je wordt sowieso ouder. Maar het gaat hier ook om kwaliteit. Vind je vitaliteit niet van groot belang? De kwaliteit van je leven kan het verschil maken, niet?

Over de schrijver
Dokter Marcel Verheyen heeft in zijn veertigjarige praktijk een indrukwekkende expertise opgebouwd. In de meer dan 150.000 consultaties legde hij steeds de nadruk op een natuurlijke benadering en behandeling. Vele jaren is hij gefocust geweest op stress en alle problemen die daaruit voortvloeien zoals burn-out.
Reactie plaatsen