Wat te doen tegen stress en depressie?

We kunnen niet helemaal ontsnappen aan stress. Elk dag brengt zijn moeilijkheden en zijn druk mee. Stress is cumulatief. Verschillende stressbronnen stapelen zich op en vormen op den duur een belasting. Hoe we dan reageren hangt van persoon tot persoon af. De een zal agressief worden, de ander zal eerder depressief worden. 

Met de korter wordende dagen zullen heel wat mensen eerder neigen tot depressiviteit wanneer ze door stress worden ingepalmd. Dit is natuurlijk niet hetzelfde als echte depressiviteit. Vaak zijn bij depressiviteit ten gevolge van stress details die een grote rol spelen. Beweging, grip op de dagelijkse tijdsbesteding, verkwikkend slapen en goede omgang met vrienden kunnen het verschil maken. Dit is met echte depressiviteit niet meteen het geval.

Echte depressiviteit of endogene depressiviteit is een ernstige ziekte. Een probleem van het gevoelsleven. Een onvermogen te kunnen genieten van zelfs de leuke dingen van het leven. Deze ernstige vorm van gevoelstoornis vereist specialistische hulp van vakmensen.

Depressiviteit als symptoom van stress kan zelf aangepakt worden. Naast het verzorgen van het slapen, elke dag wandelen of fietsen, de voeding verzorgen, zijn er plantaardige middelen die bewezen hebben te werken. In het boek ‘Stop Stress’ ga ik dieper in op de aanpak en de mogelijkheden om de situatie te verlichten. Naast de genoemde aanbevelingen worden die plantaardige middelen daar omschreven.


Over de schrijver
Dokter Marcel Verheyen heeft in zijn veertigjarige praktijk een indrukwekkende expertise opgebouwd. In de meer dan 150.000 consultaties legde hij steeds de nadruk op een natuurlijke benadering en behandeling. Vele jaren is hij gefocust geweest op stress en alle problemen die daaruit voortvloeien zoals burn-out.
Reactie plaatsen