Stress bij kinderen?
Huiswerk is een grote bron van stress bij onze kinderen. Ik heb een hekel aan huiswerk. Schaf het af!
De kinderen moeten weer naar school. De start van een hectische drukte.
Fantastisch dat onze kinderen opgeleid worden. Het is een groot voorrecht onderwezen te worden.
Maar ze missen het tegengewicht tegen stress. Ze missen het ravotten in de buitenlucht, de kans om zich creatief uit te leven.
Huiswerk is extra stress voor onze kinderen
De druk op school neemt toe. Ieder leraar wil zijn doelstellingen halen. Logisch en ook goed dat meteen begonnen wordt met het werk. Ik heb echter een groot probleem met huiswerk. Vroeger had ik dat, en nu misschien nog meer. Ik wordt een klein beetje opstandig als ik er aan denk dat die duizenden kinderen na hun volledige dag op de schoolbanken thuis nog eens opnieuw moeten beginnen met hun taken. Ik heb er medelijden mee. Wie heeft dàt uitgevonden? Huiswerk? Waarom? … Thuiswerk? Prima! Maar extra huiswerk na een volle dagtaak is naar mijn gevoel misplaatst.
Het zou wel eens mogen, nu en dan, natuurlijk, het leert onze kinderen flexibel te zijn, eens iets extra te doen, maar dit zou eerder een uitzondering moeten zijn.
Extra uren werken betekent extra spanning en stress
Moet u dat eens vragen aan een doorsnee werknemer. Elke week, let wel, elke week drie, zelfs vier keer overwerk te doen. Verplicht! En er staan ook nog eens punten op. Er zou een volksopstand komen. Een burgeroorlog! De minister van arbeid zou de laan uitgestuurd worden.
Zouden wij dat ook niet moeten doen met de minister van onderwijs?
Of zitten wij in een zodanig van competitie doordrenkte maatschappij dat het enkel nog om prestatie gaat? Dat soort maatschappelijke accenten worden hier bij onze kinderen gelegd.
Is het dan zo belangrijk, dat je weet in welk jaar Clovis gestorven is of dat je een formule weet toe te passen in een berekening?
In een tijd van stress toch zorgen voor een gezond evenwicht voor onze kinderen
Als 8 uur per dag niet voldoende is om een serieuze hoeveelheid leerstof door te geven aan de leerlingen, dan scheelt er toch iets, ofwel aan de doelstellingen, ofwel aan de methodiek. En het is precies die pedagogische competentie waar ons moderne onderwijs zo hoog mee oploopt, die misschien toch niet zo doeltreffend blijkt te zijn.
Welzijn en gezondheid in een tijd van stress
Dit heeft ook met gezondheid te maken, niet? De kans die we aan de kinderen geven om ontspannen te leven. Dat ze geholpen worden ook sportief te zijn en creatief. Dit geeft hun een gezonde basis om later gemakkelijker met strress om te gaan. Maar ik vrees dat het allemaal niet zo snel zal veranderen.
‘Je hebt de mentaliteit tegen, Marcel, en ook de politiek zal hier niet voor te vinden zijn.’
De politiek? Zal ik er dan eens mee praten? 😉